Schiphol – Digitale rebranding

Schiphol is een van de grootste luchthavens van Europa en faciliteert jaarlijks miljoenen passagiers. De digitale infrastructuur van Schiphol is cruciaal voor de passagierservaring en omvat diverse kanalen: van de website en mobiele app tot informatieschermen op het vliegveld, self service-units en securityscreens.
In 2025 werkte Schiphol in het geheim aan een grootschalige digitale rebranding. Daarbij werden alle digitale kanalen gelijktijdig aangepast aan de nieuwe huisstijl. De uitdaging was tweeledig: de nieuwe infrastructuur moest vóór de lancering worden gebouwd en beveiligd, terwijl er ook tijdsdruk was door een geplande mediacampagne. Belangrijk daarbij was dat alle kanalen na de go-live feilloos moesten functioneren, want passagiers zijn afhankelijk van de informatie op het gehele vliegveld.
Gerard van Engelen, DevOps Engineer, werkte in de eerste helft van het jaar aan de nieuwe cloudinfrastructuur met Azure Kubernetes Service (AKS), GitHub, Argo CD en Release Please. Een bijzonder complex onderdeel was het opzetten van een complete schaduwomgeving voor de rebranding. Deze omgeving moest volledig geïsoleerd blijven tot de officiële lancering. Gerard implementeerde Cloudflare Zero Trust, zodat uitsluitend medewerkers met een getekende NDA toegang kregen. Hierdoor kon veilig worden getest en gevalideerd, zonder risico op het lekken van gevoelige informatie.
Sander Fasen, DevOps Engineer, nam in juni de ontwikkeling van de cloudinfrastructuur over en richtte zich in de laatste maanden op de kritische go-live. Hij coördineerde de technische implementatie over alle digitale kanalen en optimaliseerde de CDN-configuratie van schiphol.nl voor betere prestaties. Als DevOps Engineer was Sander verantwoordelijk voor de orkestratie van de lancering van alle systemen.
Rutger Tummers, Test Automation Engineer, ondersteunde de front-endteams bij het professionaliseren van hun testautomatisering. Met Playwright, GitHub en WireMock bouwde hij een robuust testframework. Daarnaast speelde Rutger een belangrijke rol in het waarborgen van compliance met de European Accessibility Act (EAA). Hij helpt teams met geautomatiseerd accessibility testing om ervoor te zorgen dat alle digitale kanalen voldoen aan de WCAG 2.1-niveau AA-standaarden, die vanaf juni 2025 verplicht zijn voor publieke organisaties in de EU.
De rebranding ging 13 october succesvol live over alle digitale kanalen: de website, app, vliegtuiginformatieschermen, zelfservice-units en securityscreens werken nu in de nieuwe huisstijl. Het mooiste resultaat: reizigers hebben niets gemerkt van de livegang. Het enige wat opviel, was de nieuwe look.
Het Schiphol-project laat zien hoe wij bij Openpeople klanten breed ondersteunen bij het behalen van complexe doelstellingen. Door verschillende expertises in te zetten (Agile, Dev, Test of Data) kunnen we end-to-end verantwoordelijkheid nemen voor kritische projecten. En dat merken niet alleen onze klanten, maar ook miljoenen passagiers per jaar.
Sparren met Gerard?
Zit je midden in een complex IT traject en kan je wel wat hulp gebruiken? Gerard denkt graag vrijblijvend met je mee.