Klantcase Valueminds

André heeft van juni 2018 tot april 2019 gewerkt voor een grote speler in het Nederlandse betalingsverkeer.

Klantvraag

André werd in eerste instantie gevraagd om alle (12) Scrum teams te helpen om beter te scrummen. Na enige tijd zag hij dat hier de echte winst niet lag. Niet omdat er niet veel te halen was bij de teams. Maar de echte winst was te halen bij het veel sterker laten samenwerken van de teams.

Oplossing

Gelukkig werd deze analyse door het management gedeeld, en geïnspireerd door LeSS hebben we de volgende veranderingen ingezet:

  • In plaats van 12 product backlogs is er 1 overall product backlog ontstaan die alle 12 teams dezelfde richting geeft
  • Er is een Chief Product Owner team geformeerd dat deze backlog beheert (waarbij de intentie is dat er uiteindelijk 1 of 2 Tribes ontstaan met ieder een eigen Product Owner)
  • Alle teams werken in dezelfde cadans en sprints worden gezamenlijk gepland
  • De status van het werk is continu zichtbaar op grote brown-papers, die de basis vormen voor regelmatige afstemming van Product Owners, testers en scrum masters
  • Hierdoor is de organisatie nu in staat om elke sprint waarde op te leveren over de gehele keten (in plaats van alleen component software die pas heel laat geïntegreerd werd) wat er onder andere toe geleid heeft dat een kritische klant toch weer een nieuw contract tekende
  • Daarnaast heeft André veel training gegeven en was er continue verbetering van de werkwijze/vaardigheden/zichtbaarheid vanuit de Product Owner en Scrum Master gildes.

De laatste 2 maanden werd André ondersteund door Marc Quirijnen. Marc heeft zijn Product Owner ervaring ingezet om het Chief Product Owner team te ondersteunen. Hierdoor zijn veel visualisaties ontstaan van de backlog en de roadmap. Daarnaast heeft Marc veel coaching gegeven over het opstellen van goede user stories en het richten van het werk op het zo snel mogelijk opleveren van customer value.

Benieuwd naar een samenwerking met Valueminds? Neem contact met ons op!